طریقه صحیح نصب و استفاده صفحه‌ سنگ فرز

طریقه صحیح نصب و استفاده صفحه‌ سنگ فرز

آشنایی با طریقه صحیح نصب و استفاده صفحه‌ سنگ فرز یکی از پر اهمیت‌ترین مهارت‌های کاربران سنگ فرز است. زمانی‌که در کارگاه‌ها روال‌های مشخصی برای تعمیر و نگهداری وجود داشته باشند؛ ایمنی محل کار افزایش می‌یابد. اما حتی اگر یک دستگاه سنگ زنی که در بهترین شرایط نگهداری شود  با یک صفحه سنگ اشتباه جفت شود می‌تواند خطراتی را ایجاد کند. به همین جهت است که نصب آن باید توسط اشخاص آموزش دیده که برای این کار منصوب شده‌اند صورت گیرد.

نکات مهم نصب و استفاده از صفحه‌ سنگ

پیگیری موارد ذیل جهت نصب صحیح و ایمن صفحه‌های ساینده بسیار ضروری است:

  • انتخاب صفحه سنگ متناسب با دستگاه فرز: صفحه سنگ انتخابی باید از نظر اندازه و سرعت با دستگاه سنگ فرز همخوانی داشته باشد تا عملکرد مناسبی داشته باشد. به طور مثال هرگز از صفحه کوچکتر یا بزرگتر از دستگاه فرز استفاده نکنید و یا صفحه را با ایجاد تغییراتی در دستگاه مثل برداشتن محافظ یا فلنج مجبور به نصب و جفت شدن با دستگاه نکنید. در نظر داشته باشید که هر صفحه سنگ همانطور که در نظر گرفته شده باید استفاده شود. مثلا صفحه 7 اینچی برای دستگاه سایز 7 اینچی طراحی شده است. همین طور سرعت دستگاه نباید از سرعت تعیین شده برای صفحه سنگ تجاوز کند.
  • بررسی سلامت صفحه سنگ: پس از انتخاب صفحه ساینده مناسب، بررسی و معاینه آن جهت اطمینان از سالم بودن و نداشتن ترک یا شکافت بسیار ضروری‌ است. یکی از راه‌های تشخیص تست حلقه است. در این تست صفحه سنگ را از محل رینگ داخل یک شفت قرار دهید به‌طوری که هیچ تماسی با خود صفحه سنگ وجود نداشته باشد سپس با یک ابزار غیر فلزی مثل دسته پیچ گوشتی به آن ضربه بزنید در این صورت ارتعاشات صوتی در کل صفحه به صورت حلقه‌ای انتقال می‌یابد و یک صدای شفاف به گوش می‌رسد اما اگر صفحه ترک داشته باشد ارتعاشات در ترک متوقف می‌شود و حلقه صوتی ایجاد نمی‌شود و صدا بم‌تر به گوش می‌رسد که در این صورت نباید از آن صفحه استفاده کرد.
  • استفاده از محافظ و دسته کمکی: هرگز از ابزار سنگ زنی بدون محافظ و دسته کمکی استفاده نکنید. آنها اجزای مهم ایمنی هستند که به همراه دستگاه ارائه می‌شوند و باید مورد استفاده قرار گیرند. محافظ باید به ‌گونه‌ای نصب شود که فقط ناحیه مورد نیاز جهت انجام کار را نمایان کند و در صورت شکستن صفحه، قطعات حاصل از آن را در خود نگه دارد و مانع پرتاب آنها به سمت اپراتور شود. اگر از دستگاه بدون محافظ استفاده شود، می‌تواند خطرات جبران ناپذیری برای اپراتور به همراه داشته باشد. دسته کمکی نیز کنترل کامل دستگاه توسط اپراتور در کل عملیات را موجب می‌شود.
  • نصب صحیح صفحه سنگ: در حین نصب صفحه سنگ به دستگاه فرز در نظر داشته باشید که فلنج‌ها خیلی محکم بسته نشوند در حدی که از شل بودن صفحه فرز جلوگیری کند کفایت می‌کند. همچنین دقت کنید که از فلنج‌های یک اندازه و یکسان استفاده شود.
  • امتحان نصب صحیح و سلامت صفحه سنگ: پس از آماده سازی دستگاه سنگ زنی حتما قبل از انجام عملیات روی قطعه کار باید به مدت حداقل 10 ثانیه امتحان شود و دقت شود که سرعت دستگاه از صفحه تجاوز نکند. همین طور اگر صفحه سنگ معیوب باشد در همین زمان خواهد شکست.
  • اطمینان از توقف کامل دستگاه و صفحه سنگ: پس از اتمام عملیات سنگ‌زنی اجازه دهید که صفحه سنگ فرز کاملاً متوقف شود و تنها پس از جدا کردن سیم برق دستگاه را در قفسه یا زمین قرار دهید. دستگاه هرگز نباید محکم یا به صورت پرتابی کنار گذاشته شود زیرا صفحه‌های سنگ فرز بسیار شکننده‌اند و به‌ راحتی آسیب می‌بینند و این امر جهت استفاده بعدی برای اپراتور خطرناک می‌باشد.
  • برنامه منظم بازرسی صفحه سنگ: در نهایت صرف نظر از دفعاتی که فعالیت‌های سنگ‌زنی صورت می‌گیرد؛ بسیار مهم است که اپراتورها از یک ابزار سنگ زنی مناسب و محافظت شده و صفحه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سنگ فرز سالم و مناسب استفاده کنند. همچنین انجام اقدامات لازم مانند بازرسی و آزمایش صفحات فرز قبل و بعد از استفاده از آن نیز ضروری است.
ارسال کننده محتوا
Sender
مطالب مرتبط
Related Post

دیدگاهتان را بنویسید